ª
Perkataan tamadun
berasal daripada bahasa Arab, iaitu daripada perkataan mudun dan madain.
ª
Satu lagi perkataan Arab yang
mempunyai kaitan dengan perkataan tamadun ialah madana yang mempunyai dua maksud, iaitu tinggi
budi bahasa dan pembukaan bandar.
ª
Perkataan daripada bahasa
Inggeris yang mempunyai persamaan makna dengan tamadun ialah civilization yang berasal daripada
bahasa Greek, iaitu civitas yang
bermaksud bandar.
ª
Tamadun juga boleh diertikan
sebagai peradaban.
ª
Setiap masyarakat di dunia
mempunyai definisi mereka yang tersendiri tentang konsep tamadun.
ª
Bagi masyarakat Barat, tamadun dikaitan dengan pembangunan lahiriah terutamanya dalam
hal- hal kebudayaan seperti penulisan, undang- undang, kesenian dan
pembandaran.
ª
Menurut pandangan beberapa
sarjana Barat seperti Gordon Childe, pencapaian
lahiriah merupakan kayu ukur kemajuan tamadun dalam sesebuah masyarakat.
ª
Darcy Riberio dan R.A. Buchanan pula menolak unsur rohaniah sebaliknya hanya menekankan kepentingan dan pembangunan lahiriah
dan rohaniah dalam proses perkembangan tamadun.
ª
Menurut Islam, tamadun mestilah merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah. Oleh sebab itu, Islam menekankan
pembangunan lahiriah dan rohaniah.
ª
Mengikut pandangan Syed Naquib al-
Attas, tamadun ialah pencapaian tahap
tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur oleh sesebuah
masyarakat.
ª
Pandangan sarjana Islam ini
disokong oleh sarjana Barat seperti Richard Sullivan yang mengakui bahawa unsur
rohaniah sangat penting dalam konsep tamadun.
ª
Secara umumnya, konsep tamadun tidak hanya mementingkan
pencapaian berbentuk lahiriah seperti kesenian dan pembinaan kota semata- mata
tetapi juga mestilah diiringi dengan pencapaian dalam aspek rohaniah tatasusila
dan moral.
Sudut maklumat
|
Ibn Kaldun ( 1332-1406 M.)
|
Ø Nama sebenar : Abdul Al-Rahman Ibn Muhammad.
Tempat lahir : Tunisia
|
Ø Beliau seorang pemikir yang unggul, sejarahwan dan ahli sosiologi Islam.
|
Ø Beliau menganggap bahawa kehidupan bandar ialah kehidupan bertamadun. Kehidupan bandar terbentuk apabila lahir semangat assabiah atau kekitaan. Hasilnya, wujud semangat bekerjasama dan saling membantu.
|
Ø Penulisannya banyak berasaskan pengalaman sebenar yang dilaluinya. Dalam karya ulungnya, iaitu Muqaddimah, beliau telah menggunakan istilah umran yang bermakna tanah yang didiami secara tetap, berkembang dan maju dan istilah hadarah yang bermakna hidup di bandar.
|
Ø Hadarah yang dimaksudkan oleh Ibn Kaldun ialah kehidupan di bandar yang penuh dengan tatasusila, kesopanan dan moral yang tinggi.
|
Ø Karya beliau ini telah menjadi rujukan sarjana Barat dalam bidang sosiologi, antropologi dan sejarah.
|
No comments:
Post a Comment